سبد خرید 0

مشکلات تابلوهای راهنمای مسیر در معابر و جاده های ایران چیست؟

10 / 10
از 1 کاربر
« بازگشت به لیست اخبار | پنجشنبه 1 خرداد 1399 در ساعت 21 : 47 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

معابر و خیابان ها شریان های حیاتی شهرها و روستاهای هر کشوری هستند. شریانهایی که جانمایی و طراحی استاندارد و اصولی آنها باعث افزایش ارتباطات ، جابه جایی ها و افزایش کیفیت زندگی انسان ها خواهد شد. اما معابر و خیابان ها به تنهایی نمی توانند راه گشا باشند و بخش های دیگری به عنوان مکمل می بایست در کنار آنها باشند تا بتوانند به درستی مفید واقع شوند. یکی از مهمترین این بخش ها تابلوهای راهنمای مسیر، تابلوهای نام خیابان ها و تابلوهای علائم رانندگی هستند که بدون وجود آنها مشکلات بسیاری برای رانندگان به وجود خواهد آمد و بخش مهمی از هویت بصری شهرها را شامل می شوند. در این مقاله به بررسی اهمیت وجود این تابلوها ، مشکلات موجود در معابر ایران و استانداردهای آنها خواهیم پرداخت.

خدمات مربوط به شهروندان

فراهم کردن اطلاعات لازم برای شهروندان جهت انتخاب مسیر و نحوه حرکت با توجه به علائم رانندگی از ملزومات یک سیستم ترافیکی با کیفیت است. با توجه به مقوله حرکت و سرعت، چنین سیستمی استانداردها، مشخصات ایمنی و فنی خود را دارد و از طرفی تابلوهای مسیریابی، به‌عنوان عناصری شاخص و واضح، نقش مهمی در تعیین منظر بزرگراه‌ها و خیابان‌های شهر دارند. مهم ترین کاربرد تابلوهای راهنمای مسیر در معابر شهری، مسیریابی سریع رانندگان برای انتخاب کوتاه ترین و بهترین مسیر جهت کاهش زمان سفر و دست یابی آسان تر به مقصد است. به منظور دستیابی به اهداف فوق این تابلوها باید از استانداردهای بین المللی تبعیت نماید تا مورد استفاده مراجعان سایر کشورها نیز باشد. از سوی دیگر چون ایران یکی از کشورهای عضو مقاوله نامه 1968 کنوانسیون وین در خصوص علایم راه ها است، بنابراین باید از اصول کلی حاکم بر طراحی و جانمایی تابلوهای هدایت مسیر مذکور در قوانین این مقاوله نامه تبعیت نماید.

تابلو راهنما
مشکلات تابلوهای هدایت مسیر

مجموعه مبلمان شهری و از جمله تابلوهای راهنما، اجزاء و امکاناتی هستند که با ویژگی های مختلف خود (مثل شکل، رنگ، تعدد یا فراوانی، نوع قرار گیری مناسب و …) در ارتقای کیفیت و کمیت محیط، بهبود ویژگی های بصری و ارتقاء خوانایی، امور ترافیکی و حمل و نقل و رفع نیازهای مختلف، نقشی در خور توجه ایفا می کنند.طراحی و جانمایی صحیح تابلوهای هدایت مسیر موجب خواهد گردید تا رانندگان با صرف کمترین زمان و کمترین مسافت پیموده شده به مقصد خود برسند. جانمایی و طراحی صحیح تابلوهای هدایت مسیر علاوه بر کاهش مسافت و زمان سفر موجب خواهد گردید تا ایمنی در محدوده خروجی‌ها و ورودی‌ها ارتقا یابد.

تابلو راهنما
مشکلات تابلوهای هدایت مسیر

برخی مشکلات نام گذاری:

برخی از مشکلاتی که تابلوهای نام معابر و راهنمای خیابان ها در سطح شهرها و جاده ها با آنها روبه رو هستند به قرار زیر است:

  • وجود علائم راهنمایی و رانندگی متناقض در سطح شهر
  • تراکم خارج از عرف این تابلوها در برخی معابر
  • جانمایی نادرست تابلوها در نقاط کور
  • پنهان شدن برخی تابلوها در پس شاخ و برگ درختان
  • آسیب‌های ظاهری مانند زنگ‌زدگی، شکستگی یا رنگ‌پریدگی تابلوها
  • نامتناسب بودن رنگ و اندازه متن تابلوهای نام معبر و ناخوانا شدن تابلو
  • کوچک بودن بیش از اندازه تابلوهای نام معبر و خیابان در بعضی شهرها
  • تفاوت در ظاهر یک نوع تابلو در سطح یک شهر و ایجاد ابهام
  • نبود پیوستگی میان تابلوهای مسیریابی به سمت مسیر مشخص
  • مشخص نبودن جهت هدایت تابلو در برخی از موارد
  • دو زبانه نبودن بسیاری از تابلوهای نام معابر و هدایت مسیر
مشکلات تابلوهای هدایت مسیر

این مشکلات باعث سردرگمی راننده ها در بزرگراه ها و خیابان ها می شود. رانندگان سردرگم نیز به ‌عنوان یکی از عوامل بروز تصادفات خسارت‌بار شناخته می‌شود. آسیب‌های ظاهری مانند زنگ‌زدگی، شکستگی یا رنگ‌پریدگی تابلوها چهره‌ نامناسبی را در معرض دید شهروندان قرار می‌دهد و شهر را با آلوگی بصری مواجه می کند.

بر اساس استانداردهای موجود، تابلوهای راهنما برای مؤثر بودن نیاز به چهار شرط اصلی دارند:

  1. نیازی را برآورده کنند.
  2. جلب توجه کنند و به هنگام شب به خوبی قابل رؤیت باشند.
  3. مفهومی را به طور صریح و روشن بیان نمایند.
  4. در محل صحیح نصب شده تا زمان کافی جهت واکنش در اختیار قرار دهند.

از دیگر ویژگی‌های تابلوهای استاندارد این است که در معرض دید باشند تا افرادی که در شهر حرکت می‌کنند به سهولت این تابلوها را مشاهده کنند. ابعاد تابلوها باید طوری انتخاب شود که از مسافتی مناسب قابل رؤیت باشند. تابلوها و علائم شهری باید هر چند سال یکبار تعمیر و بازسازی و یا در صورت لزوم تعویض شوند. باید به هم پیوستگی داشته باشند، ضمن اینکه باید از نظر رنگ‌آمیزی و طراحی از فرمت خاصی تبعیت کنند که همه گیر و قابل فهم باشد. به‌عنوان مثال رنگ تابلوهای بزرگراهی سبز، معابر شریانی درجه یک و دو آبی و به همین ترتیب معابر گوناگون با اختصاص رنگ از یکدیگر تمیز داده شوند. اما این قاعده به‌طور دقیق رعایت نشده و نوعی به‌هم‌ریختگی در تابلوهای شهری مشهود است. مثلا رنگ تابلوهایی که مربوط به مکان های گردشگری و و تفریحی می باشد رنگ قهوه ای است اما در بسیاری از موارد تابلوهای نام مناطق صنعتی و مکان های اداری نیز با این رنگ مشخص شده است.

 

ارسال نظر

نام شما :
ایمیل :
تلفن تماس :
متن پیغام :
نمایش همه
علاقه مندی ها ()

***در حال حاضر بدلیل نوسانات قیمت قبل از خرید از طریق واتس آپ هماهنگ بفرمایید***

09125480830